Podejście pedagogiczne

Czy wiesz, jak zapewnić swojemu dziecku najlepsze warunki do wszechstronnego rozwoju?

W BLISKO i Wioskach stworzyliśmy unikalny program pedagogiczny oparty na czterech kluczowych filarach, które razem tworzą harmonijne i wspierające środowisko dla Twojego dziecka:

  1. Łagodna adaptacja

  2. Podejście Reggio Emilia

  3. Porozumienie bez Przemocy (NVC)

  4. Edukacja bliskości

Szukasz żłobka lub przedszkola dla swojego dziecka?

A może zastanawiasz się, czy to dobry moment dla Twojej rodziny?

Niezależnie od tego, czy masz pytania, wątpliwości, czy po prostu chcesz z kimś o tym porozmawiać – jesteśmy tu dla Ciebie 💜

Napisz do nas lub zadzwoń, a pomożemy Ci znaleźć idealne miejsce dla Twojego dziecka. Zrobimy to razem, z troską i zrozumieniem – bo każda rodzina zasługuje na wsparcie.

Filar I: Łagodna adaptacja

Czy chcesz, aby początki Twojego dziecka w nowym miejscu były pełne spokoju i bezpieczeństwa?

  • Indywidualne podejście: Proces adaptacji dostosowujemy do potrzeb każdego dziecka, pozwalając mu na stopniowe poznawanie nowego otoczenia w towarzystwie rodzica.

  • Współpraca z rodzicami: Razem tworzymy plan, który zapewni dziecku komfort i poczucie bezpieczeństwa.

  • Budowanie zaufania: Nasi pedagodzy nawiązują z dziećmi bliskie relacje, oparte na szacunku i zrozumieniu, co ułatwia im aklimatyzację.

Filar II: Podejście Reggio Emilia

Czy wierzysz, że Twoje dziecko jest pełne potencjału i ciekawości świata?

  • Kompetentne dziecko: Uznajemy dzieci za kompetentne i zdolne do samodzielnego odkrywania otaczającego je świata. To oznacza, że dzieci uczą się matematyki, liter, podstaw pisania czy kompetencji społecznych poprzez zabawę i projekty, czyli tak, jak wiemy z neuronauki, że uczy się najlepiej! Wykłady i podręczniki nie działają na mózg małych dzieci.

  • Środowisko jako trzeci nauczyciel: Tworzymy inspirujące przestrzenie z naturalnych materiałów, które pobudzają kreatywność i chęć eksploracji.

  • Nauka przez projekty i prowokacje: Dzieci uczestniczą w projektach opartych na ich zainteresowaniach, a my przygotowujemy prowokacje edukacyjne – inspirujące bodźce, które zachęcają do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.

Przykład z dnia codziennego

Wyobraź sobie, że w sali pojawia się tajemnicza skrzynka z różnymi naturalnymi przedmiotami: szyszkami, kamieniami, muszlami. Dzieci są zaciekawione i zaczynają badać jej zawartość. Nauczycielka nie narzuca im sposobu zabawy, lecz zadaje pytania: Jak myślicie, skąd pochodzą te przedmioty? Co możemy z nimi zrobić?" Dzieci, zainspirowane prowokacją, tworzą własne historie, budują konstrukcje i dzielą się swoimi pomysłami z innymi.

Filar III: Porozumienie bez Przemocy (NVC)

Czy chcesz, aby Twoje dziecko potrafiło wyrażać swoje emocje i potrzeby w sposób pełen szacunku?

  • Empatyczna komunikacja: Uczymy dzieci rozpoznawania i nazywania własnych uczuć oraz słuchania innych z empatią.

  • Rozwiązywanie konfliktów poprzez minimediacje: Zamiast stosować kary i nagrody, prowadzimy dzieci przez proces zrozumienia i poszanowania wzajemnych potrzeb.

  • Budowanie relacji: Bardzo ważne jest dla nas tworzenie głębokich i autentycznych relacji z rówieśnikami i dorosłymi.

Przykład z dnia codziennego

Dwoje dzieci, Ania i Tomek, kłóci się o tę samą zabawkę. Zamiast interweniować poprzez odebranie zabawki czy upomnienie, nauczycielka podchodzi i prowadzi minimediację:

  • Nauczycielka: Widzę, że oboje chcecie bawić się tą zabawką. Aniu, możesz powiedzieć Tomkowi, jak się teraz czujesz?

  • Ania: Jestem smutna, bo chciałam się nią pobawić.

  • Nauczycielka: Tomku, co o tym myślisz?

  • Tomek: Ja też chciałem się bawić teraz.

  • Nauczycielka: Jak możemy rozwiązać tę sytuację, abyście oboje byli zadowoleni?

Dzieci dochodzą do porozumienia, decydując się na wspólną zabawę lub ustalając kolejność. W ten sposób uczą się komunikować swoje potrzeby i szukać rozwiązań bez konfliktu.

Filar IV: Edukacja bliskości

Czy chcesz, aby Twoje dziecko rozwijało się w atmosferze pełnej miłości i akceptacji?

  • Bliskie relacje: Stawiamy na silne więzi między dzieckiem a pedagogiem, oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku.

  • Podążanie za dzieckiem: Dostosowujemy nasze działania do indywidualnych potrzeb i rytmu każdego dziecka.

  • Wsparcie emocjonalne: Pomagamy dzieciom radzić sobie z emocjami, budując ich odporność psychiczną i poczucie własnej wartości.

Jak może wyglądać dzień w BLISKO?

  1. Poranek: Dzieci witane są przez nauczycieli uśmiechem i ciepłym słowem. Mają czas na swobodną zabawę i eksplorację przygotowanych prowokacji.

  2. Zajęcia projektowe: Na podstawie zainteresowań dzieci rozpoczynamy projekty – może to być budowa miasta z klocków, eksperymenty z wodą czy tworzenie opowieści.

  3. Posiłki: Wspólne jedzenie to czas na rozmowy i budowanie relacji. Dzieci uczą się samodzielności i dbania o siebie nawzajem.

  4. Czas na świeżym powietrzu: Wychodzimy do ogrodu lub parku, gdzie dzieci mogą swobodnie biegać, bawić się i odkrywać przyrodę.

  5. Minimediacje: W ciągu dnia, gdy pojawiają się konflikty lub trudne emocje, nauczyciele prowadzą dzieci przez proces zrozumienia i wyrażania swoich uczuć.

  6. Zakończenie dnia: Podsumowujemy wspólnie przeżyte chwile, dzielimy się wrażeniami i przygotowujemy się na powrót do domu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy wspierać rozwój Twojego dziecka?

W BLISKO jakość w edukacji to nie tylko slogan – to codzienna praktyka, która przekłada się na szczęście i rozwój Twojego dziecka.

Skontaktuj się z nami i poznaj nasze wyjątkowe miejsca!