Reggio Emilia vs. Montessori: porównanie podejść
W świecie edukacji przedszkolnej istnieje wiele różnorodnych podejść edukacyjnych, które mają na celu wspierać rozwój i uczenie się dzieci w sposób holistyczny. Dwa z tych podejść, które zdobyły ogromną popularność, to podejście Reggio Emilia i podejście Montessori. W tym artykule szczegółowo porównamy te dwa podejścia, podkreślając zarówno podobieństwa, jak i różnice między nimi.
Reggio Emilia w pigułce
Podejście Reggio Emilia zostało opracowane w latach 40. XX wieku we włoskim mieście o tej samej nazwie. Podejście to skupia się na wewnętrznym motywowaniu dziecka w procesie uczenia się. Oto kilka kluczowych cech tego podejścia:
Rola dziecka: W podejściu Reggio Emilia dziecko jest postrzegane jako aktywny uczestnik procesu uczenia się. Jest ono traktowane jako kompetentne, kreatywne i zainteresowane odkrywaniem świata. Nauczyciele są przewodnikami i obserwatorami, którzy wspierają i stymulują rozwój dziecka.
Projektowanie otoczenia: Przedszkola w podejściu Reggio Emilia są starannie zaprojektowane, aby zachęcać do eksploracji, odkrywania i twórczego myślenia. Przestrzeń jest zorganizowana w taki sposób, aby dzieci miały dostęp do różnorodnych materiałów, narzędzi i technologii, które wspierają ich rozwój.
Prowadzenie projektów: W podejściu Reggio Emilia nauczyciele wykorzystują projekty jako główne narzędzie nauczania. Projekty to długoterminowe badania tematyczne, które angażują dzieci w eksplorację, badania, refleksję i wyrażanie swoich myśli i emocji. Projekty są dostosowane do zainteresowań i pytań dzieci.
Współpraca i komunikacja: Podejście Reggio Emilia promuje współpracę i komunikację między dziećmi, nauczycielami a rodzicami. Rodzice są uważani za ważnych partnerów w procesie uczenia się i często są zaproszeni do udziału w projektach i wydarzeniach przedszkolnych.
Montessori w pigułce
Podejście Montessori, stworzone przez włoską lekarkę Marię Montessori w latach 20. XX wieku, również kładzie nacisk na samoopanowanie i rozwój dziecka. Oto kilka kluczowych cech tego podejścia:
Niezależność i swoboda: Podejście Montessori skupia się na rozwijaniu niezależności i swobody dziecka. Dzieci mają możliwość wyboru aktywności, pracy w swoim tempie i odkrywania świata według własnych zainteresowań. Nauczyciele są obserwatorami, którzy dostarczają odpowiedniego materiału i wsparcia.
Samokształcenie: W podejściu Montessori istota uczenia się polega na samodzielnym odkrywaniu i eksplorowaniu świata poprzez praktyczne doświadczenia. Materiały montessoriańskie są starannie zaprojektowane, aby rozwijać konkretne umiejętności i zachęcać do samodzielnego myślenia.
Różnorodne grupy wiekowe: Przedszkola Montessori często organizują dzieci różnych wieku w jednej grupie. Starsze dzieci pełnią rolę mentorów dla młodszych, co sprzyja uczeniu się poprzez wzajemne oddziaływanie i współpracę. Taka struktura grupy umożliwia także rozwijanie empatii i umiejętności społecznych.
Specjalistyczne materiały edukacyjne: W podejściu Montessori wykorzystuje się specjalnie zaprojektowane, sensoryczne materiały edukacyjne. Te materiały angażują zmysły dziecka i wspierają rozwój konkretnych umiejętności, takich jak liczenie, pisanie czy poznawanie różnych dziedzin nauki.
Wioski bliskościowe, czyli przedszkola Reggio Emilia w Krakowie
Na mapie Krakowa jest już kilka punktów działających w podejściu Reggio Emilia. Są to Wioski bliskościowe, czyli placówki premium sieci żłobków i przedszkoli BLISKO.
Przedszkola Reggio Emilia w Krakowie: WIOSKA STACJA MARZEŃ | przedszkole, Al. 29 Listopada 32 WIOSKA EL BOMBO | przedszkole, ul. Salwatorska 22P WIOSKA SŁONECZNA KRAINA** | przedszkole, ul. Kłuszyńska 14
Są też żłobki Reggio Emilia w Krakowie: WIOSKA EL BOMBO** | żłobek, ul. Salwatorska 22P DZIKA WIOSKA** | żłobek, ul. Marchołta 53a/2 WIOSKA KOLOROWY WIATR** | żłobek, os. Piastów 63J/70 WIOSKA SZUMI SZUMI LAS** | żłobek, ul. Starego Dębu 54/12
Reggio Emilia: filozofia i korzenie
Dziecko jako aktywny uczestnik: Filozofia Reggio Emilia zakłada, że dziecko jest aktywnym uczestnikiem w procesie uczenia się i ma nieograniczone możliwości rozwoju. Uważa się, że dzieci są zdolne do konstruktywnego podejmowania działań i generowania własnego uczenia się.
Stosowanie projektów: Przedstawiona filozofia zakłada, że projekty stanowią podstawę procesu uczenia się. Projekty są długoterminowymi badaniami tematycznymi, które angażują dzieci w pogłębianie wiedzy na temat danego zagadnienia i rozwijanie różnorodnych umiejętności.
Rola emocji i relacji: Filozofia Reggio Emilia przykłada dużą wagę do emocji i relacji między dziećmi, nauczycielami i rodzicami. Wierzy się, że te relacje wpływają na proces uczenia się i rozwój dzieci, a także na ich ogólny dobrostan emocjonalny.
Przedstawienie historii Reggio Emilia jest również ważne w kontekście zrozumienia korzeni tego podejścia. Podejście to powstało w latach 40. XX wieku we włoskim mieście Reggio Emilia, dzięki pracy pedagoga Loris Malaguzzi oraz zaangażowaniu lokalnej społeczności. Od tamtej pory stało się znane na całym świecie jako innowacyjne i inspirujące podejście do edukacji przedszkolnej.
Montessori: filozofia i korzenie
Dziecko jako naturalny uczestnik: Montessori wierzy w naturalną ciekawość i zdolności dziecka do samodzielnej eksploracji i odkrywania świata. Filozofia ta zakłada, że każde dziecko ma wrodzone zdolności do nauki i rozwija się najlepiej w środowisku, które je wspiera.
Samodzielne uczenie się: Montessori kładzie nacisk na samodzielne uczenie się i rozwój dziecka. Wierzy się, że dzieci powinny mieć możliwość wyboru aktywności i materiałów, które są dostępne w odpowiednio przygotowanym środowisku.
Rola specjalistycznych materiałów: Podejście Montessori wykorzystuje specjalnie zaprojektowane materiały edukacyjne, które angażują zmysły dziecka i wspierają rozwój konkretnych umiejętności, takich jak liczenie, pisanie czy poznawanie różnych dziedzin nauki.
Maria Montessori, włoska lekarka i pedagog, jest twórcą tego podejścia. Jej praca nad rozwojem metody Montessori rozpoczęła się na początku XX wieku. Jej filozofia i metody miały ogromny wpływ na rozwój edukacji przedszkolnej i są stosowane na całym świecie. Maria Montessori była wyjątkową postacią, która wprowadziła innowacyjne podejście do edukacji przedszkolnej i opracowała metodę, która do dziś cieszy się popularnością i uznaniem.
Przedszkole Reggio Emilia: nauczyciel jako przewodnik
W przedszkolu Reggio Emilia nauczyciele pełnią rolę przewodników w procesie uczenia się. Mają za zadanie stworzyć inspirujące środowisko edukacyjne, które pobudza ciekawość i kreatywność dziecka. Oto kilka kluczowych aspektów roli nauczyciela w podejściu Reggio Emilia:
Obserwacja i słuchanie: Nauczyciele w przedszkolu Reggio Emilia starannie obserwują, jak dzieci eksplorują, odkrywają i uczą się. Słuchają ich pytań, pomysłów i zainteresowań, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i zainteresowania.
Planowanie i projektowanie: Nauczyciele są odpowiedzialni za projektowanie inspirujących projektów, które angażują dzieci w długoterminowe badania tematyczne. Tworzą one plan lekcji, który jest elastyczny i dostosowany do zainteresowań i pytań dzieci.
Wspieranie rozwoju: Nauczyciele w przedszkolu Reggio Emilia wspierają rozwój dziecka w różnych dziedzinach, takich jak poznawanie, emocje, umiejętności społeczne i komunikacja. Dążą do stymulowania samooceny, samodzielności i kreatywności u dzieci.
Twórcza dokumentacja: Nauczyciele dokumentują procesy uczenia się dziecka poprzez twórczą dokumentację, taką jak fotografie, rysunki, notatki i nagrania audio. Ta dokumentacja służy do refleksji nad postępami dziecka i wspólnego dzielenia się tymi obserwacjami z rodzicami.
W podejściu Reggio Emilia nauczyciel pełni rolę mentora i przewodnika, który uważnie obserwuje i reaguje na potrzeby dziecka, wspierając je w jego indywidualnym procesie uczenia się. Nauczyciel staje się partnerem, który pomaga dziecku odkryć i rozwijać swoje zainteresowania i zdolności.
Przedszkole Montessori: nauczyciel jako obserwator
W przedszkolu Montessori nauczyciele pełnią rolę obserwatorów, którzy dostarczają odpowiedniego środowiska i materiałów, aby umożliwić dzieciom samodzielne uczenie się. Oto kilka kluczowych aspektów roli nauczyciela w podejściu Montessori:
Przygotowane środowisko: Nauczyciele w przedszkolu Montessori starannie przygotowują środowisko edukacyjne, które jest zorganizowane i atrakcyjne dla dzieci. Zapewniają różnorodne materiały i narzędzia, które umożliwiają samodzielne odkrywanie i eksplorację.
Obserwacja i wsparcie: Nauczyciele w przedszkolu Montessori obserwują, jak dzieci korzystają z materiałów i pracują samodzielnie. Są gotowi udzielić wsparcia, gdy dzieci tego potrzebują, ale nie stosują się do tradycyjnego modelu nauczania, w którym to nauczyciel jest głównym nadawcą wiedzy. Zamiast tego, nauczyciel w przedszkolu Montessori pełni rolę obserwatora, który uważnie śledzi postępy i zainteresowania każdego dziecka.
W przedszkolu Montessori nauczyciel pełni rolę obserwatora, organizatora i mentora. Jego zadaniem jest dostarczenie odpowiedniego środowiska, materiałów i wsparcia, aby umożliwić dzieciom samodzielne uczenie się i rozwój. Jest to podejście, które stawia nauczyciela w roli przewodnika, a nie w roli głównego dostawcy wiedzy, dając dzieciom wolność odkrywania i tworzenia swojej własnej drogi edukacyjnej.
Metody nauczania w przedszkolu Reggio Emilia
Przedszkole Reggio Emilia opiera się na kilku unikalnych metodach, które składają się na całość ich podejścia edukacyjnego. Oto niektóre z tych metod:
Projekty: W Reggio Emilia projekty stanowią centralny element procesu uczenia się. Projekty są długoterminowymi badaniami tematycznymi, które angażują dzieci w badanie, eksplorację i twórcze opracowywanie własnych pomysłów. Dzieci uczestniczą w różnych etapach projektu, takich jak obserwacja, eksperymentowanie, refleksja i prezentacja swoich prac.
Dokumentacja: W Reggio Emilia przykłada się dużą wagę do dokumentowania procesu uczenia się dzieci. Nauczyciele rejestrują dokładne obserwacje, notatki, fotografie i prace dzieci, aby zobaczyć postępy i reflektować nad osiągnięciami. Dokumentacja jest również używana jako narzędzie komunikacji z rodzicami, aby podzielić się informacjami na temat rozwoju ich dzieci.
Refleksja: Reggio Emilia zachęca do refleksji i dialogu zarówno wśród dzieci, jak i nauczycieli. Refleksja pomaga dzieciom i nauczycielom rozumieć swoje myśli, odkrycia i emocje. Dzieci uczą się słuchać innych, wyrażać swoje opinie i budować wspólne rozumienie.
Metody nauczania w przedszkolu Montessori
Przedszkole Montessori opiera się na specyficznych materiałach i technikach, które zostały opracowane przez Marię Montessori. Oto niektóre z tych materiałów i technik:
Tabliczki mnożenia i cyfry: W Montessori używa się specjalnych tabliczek mnożenia i cyfr, które umożliwiają dzieciom naukę matematyki poprzez manipulację i eksplorację. Te materiały są zaprojektowane tak, aby pomagały dzieciom w zrozumieniu podstawowych operacji matematycznych i w rozwijaniu umiejętności liczenia.
Globus i mapy: W Montessori wykorzystuje się również globus i mapy, aby dzieci mogły eksplorować geografię i uczyć się o różnych krajach, kontynentach i kulturach. Globus i mapy pozwalają dzieciom rozwijać świadomość przestrzenną i poznawać różnorodność naszego świata.
Materiały sensoryczne: Montessori jest znane z wykorzystywania różnorodnych materiałów sensorycznych, które angażują zmysły dziecka i wspierają jego rozwój. Przykłady to tkaniny o różnej fakturze, drewniane klocki o różnych kształtach, metalowe naczynia do sortowania itp. Te materiały pomagają dzieciom rozwijać swoje zmysły i zdolności poznawcze.
W obu podejściach, Reggio Emilia i Montessori, ważne jest zapewnienie dzieciom odpowiednich narzędzi i materiałów, które pobudzają ich ciekawość i umożliwiają samodzielne uczenie się.
Proces uczenia się w podejściu Reggio Emilia
W Reggio Emilia proces uczenia się jest oparty na interakcjach między dziećmi oraz ich aktywnym zaangażowaniu w różnorodne projekty. Dzieci mają możliwość współpracy, wymiany pomysłów i budowania relacji z innymi dziećmi. Poprzez dialog, refleksję i twórczą eksplorację, dzieci rozwijają umiejętności społeczne, takie jak komunikacja, współpraca, słuchanie i wyrażanie swoich opinii.
Podejście Reggio Emilia kładzie również silny nacisk na rozwijanie umiejętności emocjonalnych u dzieci. Dzieci są zachęcane do identyfikowania swoich emocji, radzenia sobie z nimi i rozwijania empatii wobec innych. Przez otwartą komunikację, nauczyciele wspierają dzieci w zdobywaniu umiejętności rozpoznawania i wyrażania swoich uczuć.
Kreatywność odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się w Reggio Emilia. Dzieci mają szeroką gamę materiałów i narzędzi, które mogą wykorzystać do twórczego eksperymentowania i wyrażania swoich pomysłów. Poprzez sztukę, muzykę, teatr i inne formy wyrazu, dzieci rozwijają zdolności kreatywne i wyobraźnię.
Proces uczenia się w podejściu Montessori
W podejściu Montessori proces uczenia się opiera się na samodzielnej eksploracji dziecka. Dzieci mają swobodę wyboru materiałów i działalności, które chcą podjąć. Nauczyciel dostarcza odpowiednie materiały i narzędzia, które wspierają rozwój poznawczy i motoryczny dzieci.
W Montessori ważne jest rozwijanie umiejętności koncentracji i samodyscypliny u dzieci. Poprzez pracę z różnymi materiałami, takimi jak tabliczki mnożenia, cyfry, globus czy tkaniny o różnej fakturze, dzieci uczą się skupienia uwagi i wytrwałości.
Interakcje między dziećmi są również istotne w procesie uczenia się w Montessori. Dzieci mogą współpracować i komunikować się, dzielić się swoimi odkryciami i uczyć się od siebie nawzajem. Nauczyciel pełni rolę obserwatora i wsparcia, stymulując interakcje i współpracę między dziećmi.
Ważnym elementem procesu uczenia się w Montessori jest rozwijanie umiejętności motorycznych u dzieci. Dzieci mają możliwość manipulowania różnymi materiałami, takimi jak drewniane klocki czy metalowe naczynia, co pomaga w rozwoju precyzji ruchowej i koordynacji.
Porównanie strategii i technik w procesie uczenia się
W Reggio Emilia i Montessori istnieją różnice w strategiach i technikach stosowanych w procesie uczenia się. W Reggio Emilia większy nacisk kładziony jest na interakcję między dziećmi i rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Natomiast w Montessori większy nacisk jest położony na samodzielność i rozwijanie umiejętności koncentracji. Obydwa podejścia jednak promują kreatywność i twórczość u dzieci.
Warto zauważyć, że zarówno Reggio Emilia, jak i Montessori stawiają duży akcent na indywidualne tempo i zainteresowania każdego dziecka. Obie metody zachęcają do przyjęcia holistycznego podejścia do edukacji, uwzględniając rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy.
Podsumowując, oba podejścia – Reggio Emilia i Montessori – mają swoje unikalne cechy i zalety w procesie uczenia się dzieci. Reggio Emilia skupia się na interakcjach między dziećmi i rozwijaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych, podczas gdy Montessori kładzie nacisk na samodzielność, koncentrację i motorykę. Obie metody jednak wspierają kreatywność i indywidualizację, dając dzieciom możliwość rozwijania się w sposób, który odpowiada ich potrzebom i zainteresowaniom.
Ocena i ewaluacja w przedszkolu Reggio Emilia
W przedszkolu Reggio Emilia ocena i ewaluacja są traktowane jako kontekstualne i wszechstronne procesy. Istnieje przekonanie, że tradycyjne metody oceny, takie jak testy i ocenianie, mogą być ograniczające i nie oddają pełnego obrazu osiągnięć i zdolności dziecka. Zamiast tego, Reggio Emilia kładzie nacisk na ciągłą obserwację i dokumentację postępów dziecka w różnych obszarach rozwoju.
Nauczyciele w Reggio Emilia rejestrują obserwacje, notatki i fotografie, które dokumentują proces uczenia się dziecka. Ta dokumentacja jest ważnym narzędziem służącym monitorowaniu postępów dziecka i zrozumieniu jego indywidualnych potrzeb. Nauczyciele i rodzice mają regularne spotkania, podczas których dzielą się informacjami na temat rozwoju dziecka i podejmują wspólne decyzje dotyczące dalszego wsparcia.
W Reggio Emilia ocena ma bardziej opisowy charakter, koncentrując się na tym, co dziecko osiągnęło i jakie umiejętności rozwinęło. Wartość przywiązana jest do procesu uczenia się, refleksji i wysiłku włożonego przez dziecko, a nie tylko do końcowego wyniku.
Ocena i ewaluacja w przedszkolu Montessori
Przedszkole Montessori również ma unikalne podejście do oceny i ewaluacji postępów dziecka. W Montessori ocena jest bardziej indywidualna i oparta na obserwacji i dokumentacji pracy dziecka z wykorzystaniem specjalnych materiałów i narzędzi.
Nauczyciele w Montessori są obserwatorami, którzy śledzą rozwój dziecka, rejestrując postępy i odkrycia. Używają specyficznych narzędzi oceny, takich jak checklisty, dzienniki obserwacji i portfolio, aby monitorować rozwój dziecka w różnych dziedzinach, takich jak język, matematyka, nauki przyrodnicze itp.
Podczas oceny w Montessori skupia się się na tym, jak dziecko korzysta z dostępnych materiałów i jak rozwija swoje zdolności samodzielnego i twórczego myślenia. Nauczyciele nie porównują dzieci do siebie nawzajem, ale raczej doceniają indywidualne postępy i osiągnięcia każdego dziecka.
Porównanie podejść do oceny i monitorowania postępów
Zarówno Reggio Emilia, jak i Montessori posiadają indywidualne podejście do oceny i ewaluacji postępów dzieci. Reggio Emilia skupia się na ciągłej obserwacji i dokumentowaniu rozwoju dziecka, zwracając uwagę na proces uczenia się i wysiłek włożony przez dziecko. W Montessori ocena opiera się na obserwacji i dokumentacji pracy dziecka z wykorzystaniem specjalnych materiałów i narzędzi, skupiając się na indywidualnym rozwoju i zdolnościach.
Obydwa podejścia podkreślają wartość holistycznego podejścia do oceny, uwzględniając rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy. W obydwu podejściach, Reggio Emilia i Montessori, istnieje silne zaangażowanie rodziców w proces oceny i dokumentowania postępów dziecka. Rodzice są zachęcani do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwoju swojego dziecka i współpracy z nauczycielami w celu zapewnienia optymalnego wsparcia.
Ważnym elementem zarówno w Reggio Emilia, jak i w Montessori, jest uznawanie różnorodności postępów i umiejętności dzieci. Dzieci rozwijają się w różnym tempie i mają indywidualne zdolności, dlatego ważne jest, aby ocena uwzględniała te różnice i dawała każdemu dziecku szansę na rozwój i sukces.
Podsumowując, zarówno Reggio Emilia, jak i Montessori mają unikalne podejścia do oceny i ewaluacji postępów dziecka. W Reggio Emilia mocno skupia się na obserwacji, dokumentacji i procesie uczenia się, podczas gdy Montessori opiera się na obserwacji i dokumentacji pracy dziecka z wykorzystaniem specjalnych materiałów i narzędzi. Obie metody stawiają na wartość indywidualnego rozwoju, zainteresowań i postępów dziecka, przy jednoczesnym zaangażowaniu rodziców w ten proces.
Współpraca z rodzicami: Reggio Emilia i Montessori
Zarówno w przedszkolu Reggio Emilia, jak i w przedszkolu Montessori, rodzice są postrzegani jako niezwykle ważni partnerzy w edukacji swoich dzieci. Obie metody doceniają, że rodzice są ekspertami w życiu swojego dziecka i mają cenne spostrzeżenia dotyczące jego rozwoju i potrzeb.
W Reggio Emilia rodzice są zachęcani do aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym poprzez regularne spotkania z nauczycielami, wspólne refleksje i dyskusje na temat postępów dziecka. Nauczyciele doceniają wiedzę rodziców i wykorzystują tę wiedzę do dostosowywania programu nauczania do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
W Montessori rodzice są również zaproszeni do aktywnego uczestnictwa w edukacji swojego dziecka. Przedszkola często organizują spotkania rodziców, warsztaty i prezentacje, które pozwalają rodzicom lepiej zrozumieć filozofię Montessori i metodykę nauczania. Rodzice są również zachęcani do tworzenia domowego środowiska wspierającego rozwój dziecka zgodnie z zasadami Montessori.
Komunikacja między przedszkolem a rodzicami: W obu metodach, zarówno Reggio Emilia, jak i Montessori, komunikacja między przedszkolem a rodzicami odgrywa kluczową rolę. Nauczyciele starają się utrzymywać regularny kontakt z rodzicami poprzez spotkania indywidualne, wywiadówki oraz raporty pisemne. Dzięki otwartej i regularnej komunikacji rodzice są informowani o postępach swojego dziecka, osiągnięciach i wyzwaniach.
Dodatkowo, w obu metodach istnieje często możliwość udziału rodziców w wydarzeniach przedszkolnych takich jak występy, prezentacje czy pikniki. To daje rodzicom szansę na bliższe poznanie innych rodziców i nawiązanie więzi społecznych.
Udział rodziców w życiu przedszkola: Współpraca rodziców odgrywa kluczową rolę nie tylko w edukacji, ale także w życiu przedszkola. Zarówno w Reggio Emilia, jak i w Montessori, przedszkola często organizują różnego rodzaju wydarzenia dla rodziców, takie jak warsztaty, spotkania tematyczne, czy dni otwarte. To daje rodzicom możliwość lepszego zrozumienia filozofii i praktyk przedszkola oraz umożliwiają aktywny udział w życiu społeczności przedszkolnej.
W Reggio Emilia rodzice są również zachęcani do dzielenia się swoimi umiejętnościami i zainteresowaniami poprzez organizowanie zajęć tematycznych lub udział w projektach przedszkolnych. Dzięki temu rodzice stają się partnerami nauczycieli we wspólnym tworzeniu inspirującego środowiska edukacyjnego.
Podsumowując, zarówno Reggio Emilia, jak i Montessori podkreślają rolę rodziców jako partnerów w procesie edukacyjnym. Komunikacja między przedszkolem a rodzicami odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sukcesu dziecka. Przedszkola Reggio Emilia i Montessori angażują rodziców poprzez regularne spotkania, komunikację pisemną i udział w wydarzeniach przedszkolnych. Rodzice są zachęcani do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, wiedzą i umiejętnościami, co pomaga w tworzeniu bogatego i wszechstronnego środowiska edukacyjnego.
W obu metodach istnieje również miejsce dla udziału rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczących przedszkola. W Reggio Emilia rodzice mają możliwość współdecydowania o programie nauczania, organizacji zajęć i projektów przedszkolnych. W Montessori rodzice często są zaproszeni do udziału w radach rodzicielskich, które pełnią rolę doradczą dla przedszkola.
Współpraca z rodzicami ma ogromne znaczenie dla dzieci, ponieważ daje im poczucie wsparcia, rozumienia i akceptacji zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Dzieci czują się pewniej i bardziej zaangażowane w proces nauki, gdy widzą, że rodzice są zaangażowani i zainteresowani ich postępami.