Joanna Sobiczewska

5 korzyści z wypożyczania zabawek. BLISKO i Klub Zabawkowy wspólnie zmieniają rzeczywistość

BLISKO i Klub Zabawkowy mówią jednym głosem i zachęcają rodziców do slow life oraz less waste. Dlaczego zamiast kupować nowe zabawki warto skorzystać z wypożyczalni zabawek? Jakie korzyści będziemy mieć my i nasze dzieci, gdy co miesiąc będziemy wymieniać zabawki na nowe, jednocześnie nie kupując wcale nowych rzeczy i nie mnożąc bytów?

16 Jan 2024

ellipseclock

5 min

ellipse

WSPÓŁPRACE

drewniana kolorowa tęcza zabawka montessori

Czas na minimalizm

Wypożyczanie zabawek staje się nie tylko praktycznym rozwiązaniem dla rodziców, ale również wyrazem troski o środowisko i zrównoważony rozwój. To rewolucyjne podejście wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju, edukacji i minimalizmu, oszczędzając rodzicom pieniądze, miejsce i niepotrzebny stres.

W dzisiejszym świecie, gdzie konsumpcjonizm i nadmiar są powszechne, warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić się, jak minimalizm może wpływać na wychowanie naszych dzieci. Minimalizm nie oznacza ograniczania się do minimum, lecz świadomego podejścia do posiadanych rzeczy i skupienia na tym, co naprawdę ma wartość. W kontekście rodzicielstwa minimalistyczne podejście może przynieść wiele korzyści zarówno dla dzieci, jak i dla całej rodziny.

Mniej rzeczy, więcej wolności: Wychowanie w duchu minimalizmu polega na ograniczaniu ilości posiadanych przedmiotów i skoncentrowaniu się na jakości, a nie ilości. Pozbywanie się zbędnych rzeczy ma wiele zalet. Dzieci uczą się doceniać to, co mają, oraz zyskują większą świadomość materialnej wartości przedmiotów. Ograniczenie liczby zabawek i innych przedmiotów stymuluje kreatywność i zdolności dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów. Mając mniej, dzieci często odkrywają, że nawet z pozornie prostych przedmiotów mogą czerpać mnóstwo radości i zabawy.

Skupienie na relacjach i wartościach: Minimalizm w wychowaniu dzieci pomaga nam skoncentrować się na tym, co naprawdę ważne. Odpowiednie wartości, takie jak empatia, współpraca i szacunek dla innych, stają się priorytetem. Dzięki temu dzieci uczą się budować zdrowe relacje z innymi ludźmi i rozwijać umiejętności społeczne. Minimalizm zachęca także do spędzania więcej czasu razem jako rodzina, zamiast gonić za kolejnymi zakupami czy zajęciami. To właśnie te wspólne chwile są najważniejsze dla rozwoju dzieci i budowania więzi rodzinnych. Zamiast kupować nowe zabawki, można wspólnie usiąść z dzieckiem, wybrać i wypożyczyć zabawkę z Klubu Zabawkowego, którą wypożyczycie w kolejnym miesiącu.

Odpowiedzialność ekologiczna: Minimalizm wychowuje dzieci w duchu odpowiedzialności ekologicznej. Uświadamia im, że posiadanie mniej rzeczy oznacza mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego. Dzieci uczą się doceniać i pielęgnować zasoby, a także wartość recyklingu i ponownego wykorzystywania przedmiotów. Minimalizm włącza dzieci w proces podejmowania świadomych wyborów, które wpływają na ich otoczenie i przyszłe pokolenia.

W dobrą zabawę trzeba się zanurzyć

W celu pogłębienia wiedzy o potrzebach, doświadczeniach i przekonaniach związanych z wypożyczaniem zabawek przeprowadzono badanie ankietowe na grupie 500 rodziców dzieci w wieku do 8 lat. Analizując temat z wielu perspektyw, udało się uzyskać niezwykle fascynujące wyniki, które potwierdziły potrzebę, użyteczność oraz zasadność usługi wypożyczania.

Aż 80% rodziców przyznaje, że dzieci traktują używane zabawki jak nowe, prosto ze sklepu. Prawie 60% rodziców twierdzi, że dziecko lepiej się rozwija, jeśli ma możliwość sprawdzania różnych zabawek, a 61% badanych ma dość bałaganu związanego ze zbyt dużą liczbą zabawek w domu.

Aż 49% rodziców zauważa, że po zaledwie 3 tygodniach dzieci tracą zainteresowanie zabawką, a 45% osób przyznaje, że większość posiadanych zabawek nie jest wcale używana. Finalnie zabawki zalegają pod łóżkiem.

Przestrzenie z dużą liczbą zabawek są nadmiernie stymulujące

Z badań naukowych wynika, że otoczenie przepełnione różnorodnymi bodźcami oraz zbyt dużą liczbą zabawek jednocześnie powoduje poczucie chaosu i zmęczenie, a dziecko ma trudność ze skoncentrowaniem się na konkretnym przedmiocie. Im mniej zabawek w zasięgu ręki dziecka, tym łatwiej jest mu skupiać się na zabawie, rozwiązywaniu problemów i kreatywnym myśleniu.

Nadmierne bodźce i brak skupienia: Kiedy dziecko jest otoczone mnóstwem zabawek, staje się narażone na nieustanny strumień bodźców. Każda zabawka ma swoje dźwięki, kolory i funkcje, co prowadzi do przeciążenia sensorycznego. Dzieci mają trudność w skupieniu uwagi na jednej rzeczy i odkrywaniu jej w pełni. Zamiast tego ich uwaga jest rozproszona, a dziecko skacze z jednej zabawki do drugiej, nie dając sobie szansy na głębsze zanurzenie się w procesie eksploracji i nauki.

Brak kreatywności i wyobraźni: Nadmiar zabawek często ogranicza kreatywność i wyobraźnię dzieci. Gdy wszystko jest dostarczone gotowe, nie ma potrzeby budowania czegokolwiek własnoręcznie ani tworzenia własnych historii i scenariuszy. Zabawki stają się jedynie narzędziami do odtwarzania gotowych scenek i ograniczają możliwości twórczego myślenia. Dzieci tracą szansę na rozwijanie umiejętności problem-solving i kreatywności poprzez tworzenie swoich własnych gier i zabaw.

Przeładowanie emocjonalne i trudności w organizacji: Zbyt duża liczba zabawek może również powodować przeciążenie emocjonalne u dzieci. Ciężko jest im poradzić sobie z tak dużą ilością bodźców i zachować równowagę emocjonalną. Ponadto nadmiar zabawek utrudnia organizację i utrzymanie porządku. Gdy wszystko jest rozrzucone po całym pokoju, dziecko może czuć się przytłoczone i mieć trudności z odnalezieniem konkretnego przedmiotu, którego chciałoby użyć.

drewniane klocki rozsypane

Baw się z głową

Zdaniem Pauliny Sapoń, neuroedukatorki w zakresie nauk o mózgu dziecka i wykorzystaniu potencjału edukacyjnego zabawy, wypożyczanie zabawek przynosi wiele korzyści nie tylko rozwojowi dziecka, ale też w kontekście odpowiedzialnego podejścia do konsumpcji.

„Wypożyczanie zabawek to kształtowanie dodatkowych umiejętności w umyśle dziecka, którymi są: dzielenie się, odpowiedzialność społeczna, a także inteligencja emocjonalna. Rotacja zabawek oraz zmniejszanie ich ilości w domu to wysoce zalecane przeze mnie metody wspierania rozwoju dziecka poprzez zabawę. Te dwie strategie wnoszą do domu więcej ciszy, spokoju oraz rozwój umiejętności samodzielnej zabawy”, twierdzi Paulina.

5 głównych korzyści z wypożyczania zabawek

1. Zróżnicowane, wielozmysłowe doświadczenie poprzez sprawdzanie różnego rodzaju zabawek przez dziecko. 2. Możliwość przetestowania zabawek z wysokiej półki cenowej, bez konieczności ich kupowania. 3. Rozwój umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej (dzielenie się, myślenie o innych). 4. Upraszczanie życia dziecka poprzez dostarczanie mniejszej liczby zabawek, ale bardziej wartościowych. 5. Pogłębianie relacji dzieci – rodzice oraz dzieci – rówieśnicy.

Czym jest i jak działa Klub Zabawkowy?

Klub Zabawkowy to internetowa wypożyczalnia, w której znajdziesz ponad 600 zabawek z najwyższej półki i drugiej ręki, dla dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Usługa działa na zasadzie miesięcznej subskrypcji, oszczędzając pieniądze, miejsce i (niepotrzebny) stres! Z myślą o przyszłości dziecka, ale też życiu codziennym rodzica.

Chcesz zadbać o rozwój dziecka z głową i zmieniać świat na lepsze? Wykorzystaj dobrą zabaw(K)ę i zapewnij mu więcej przestrzeń do prawidłowego wzrostu oraz spokojne miejsce na przeżywanie tego, co naprawdę ważne. Inwestuj w przyszłość swojego dziecka.

1. Zabawę zacznij od katalogu – przebieraj i wybieraj zabawki do koszyka.
2. Wybierz i opłać plan subskrypcyjny – już od 69 zł za miesiąc. 3. Wymieniaj zabawki i baw się dobrze!

Odbierz 50% zniżki na pierwszy miesiąc subskrypcji w Klubie Zabawkowym i skorzystaj ze specjalnego kodu: WIOSKI.

ellipseellipseellipse

Źródło: Badanie ankietowe z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, otwartymi oraz skalą Likerta przeprowadzone w sierpniu 2023 roku przez agencją badawczą SW Research na grupie 500 rodziców dzieci w wieku do 8 lat.

Źródło: Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie – kontekst edukacyjny; Link: 10.14632/eetp.2018.13.49.111

Joanna Sobiczewska

pedagożka w Wiosce

Na co dzień współpracuje z dziećmi w Wiosce, co kocha robić i co dostarcza jej wiele pomysłów do pisania artykułów. Interesuje się neurodydaktyką i z pasją zgłębia Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga. Pragnie inspirować rodziców i opiekunów do twórczego podejścia do edukacji i budowania harmonijnych relacji z dziećmi.

Udostępnij na

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.