magdalena-mastykarz

Magdalena Mastykarz

Łagodna adaptacja – czym jest i czy można ją przeprowadzić we wszystkich placówkach? Żłobki w Krakowie, w których jest łagodna adaptacja

Łagodna adaptacja do żłobka jest oferowana w coraz większej liczbie placówek w Krakowie. Żłobek na Rogatce, żłobek na Podgórzu, żłobek w Żabińcu – w tych miejscach dziecko ma indywidualnie przygotowaną adaptację z obecnością rodzica tyle, ile tego potrzebuje, i ogromnym wsparciem oraz empatią pedagogów.

mały chłopiec siedzi na kolanach kobiety i razem czytają książkę wokół są zabawki i książki

Rola rodziców w procesie adaptacji – jak wspierać dziecko i siebie przed rozpoczęciem żłobka lub przedszkola?

Zaufaj swoim instynktom: Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest zaufanie swoim instynktom. Jako rodzice, znacie swoje dzieci najlepiej. Jeśli macie wrażenie, że Wasze dziecko potrzebuje dodatkowego wsparcia i czasu na adaptację, to słuchajcie tego wewnętrznego głosu. Pamiętajcie, że każde dziecko jest inne, ma inne potrzeby i tempo adaptacji.

Dlatego właśnie w placówkach bliskościowych w sieci BLISKO adaptacja nie ma z góry narzuconych ram czasowych. Możemy przyjąć na start, że umawiamy się na dwa tygodnie z obecnym rodzicem, ale to nie jest sztywna rama, poza którą nie wyjdziemy. Ten etap adaptacji z rodzicem blisko może trwać 5 dni, bo po tym czasie może się okazać, że dziecko jest już w nowym środowisku osadzone i nie ma potrzeby przedłużać wówczas obecności rodzica – warto pozwolić na kolejny etap. Ale gdy rodzic wyjdzie poza salę, dla dziecka wciąż trwa adaptacja. Zresztą dla rodzica też, nadal przeżywa, sprawdza telefon, czy pedagog nie dzwonił, nadal zastanawia się, co teraz robi jego dziecko, nadal tęskni.

Budowanie bezpiecznego fundamentu: Przed rozpoczęciem pobytu w żłobku lub przedszkolu warto zadbać o budowanie bezpiecznego fundamentu u Waszego dziecka. To oznacza, że warto spędzać jak najwięcej czasu razem, budować emocjonalne więzi poprzez bliskość i czułość. To te silne więzi będą stanowić oparcie dla Waszego dziecka w nowym środowisku.

Pozytywne przygotowanie: Kolejnym kluczowym elementem jest pozytywne przygotowanie dziecka do nowej sytuacji. Możecie rozmawiać z dzieckiem o tym, co go czeka, opowiadać pozytywne historie o nowych przyjaciołach, zabawach i aktywnościach, które będzie mogło tam wykonywać. Możecie również odwiedzić miejsce, w którym będzie przebywać, aby pomóc mu zrozumieć, czym to nowe miejsce będzie dla niego.

Warto też znaleźć balans między tym, że już wspominamy dziecku o tym, co się wydarzy za kilka tygodni, a między jednak niemówieniem non stop o tym, że za 2 tygodnie start przedszkola. Balans – tylko tyle i aż tyle :)

Wyrażanie emocji: Nie obawiajcie się wyrażać swoich własnych emocji wobec tej zmiany. Jeśli macie obawy, towarzyszy Wam smutek czy niepewność, nie ukrywajcie tego przed dzieckiem. Ważne jest, by pokazywać, że emocje są naturalne i że można je wyrażać otwarcie. To pomoże Waszemu dziecku zrozumieć, że nie jest samo w swoich uczuciach.

Jednocześnie znowu potrzebujemy balansu. Jeśli towarzyszy Wam głównie niepokój, strach i smutek, i będziecie się tym dzielić z dzieckiem w takim stopniu, w jakim to przeżywacie, nie zbudujecie pozytywnego obrazu nowego miejsca, a jest bardzo duże ryzyko przeniesienia na dziecko Waszych obaw. Spróbujcie znaleźć w sobie spokój i na tym budować komunikację pozostałych emocji.

Wsparcie dla siebie: Pamiętajcie również o sobie. Proces adaptacji dziecka może być trudny, a Wasze własne wsparcie i zrozumienie są kluczowe. Szukajcie wsparcia u innych rodziców, dzielcie się swoimi obawami i radościami. Wspólne rozmowy i dzielenie się doświadczeniami mogą okazać się niezwykle pomocne.

Żłobki w Krakowie, w których jest łagodna adaptacja

W coraz większej liczbie żłobków, nie tylko bliskościowych, adaptacja do żłobka planowana jest indywidualnie i z uwzględnieniem potrzeb dziecka. Wiele miejsc zaczyna też zauważać i rozumieć, że adaptacja to również wyzwanie emocjonalne dla rodzica, który rozstaje się z dzieckiem być może pierwszy raz w życiu. Dlatego też coraz częściej jest otwartość na to, aby adaptacja była dostosowana do potrzeb dziecka i rodzica, a nie przebiegała według sztywnych ram narzuconych przez placówkę.

We wszystkich żłobkach należących do sieci BLISKO łagodna adaptacja z obecnością rodzica jest gwarantowana! To kluczowa wartość naszych placówek. Nie wyobrażamy sobie, aby adaptacja miała przebiegać pośpiesznie, według schematu i bez usłyszenia realnych potrzeb tych, którzy się adaptują.

W Krakowie sieć BLISKO ma swoje żłobki w kilku dzielnicach. Od rodziców przywożących dzieci do żłobków wiemy, że nie zawsze są to najbliżsi sąsiedzi, że mają inne żłobki bliżej domu, ale decydują się dowozić dziecko dalej, bo ważne jest dla nich podejście bliskościowe, które jest realizowane we wszystkich naszych żłobkach.

Wioska Stacja Marzeń przy Al. 29 Listopada 32 to żłobek w dzielnicy: Śródmieście, ale przyjeżdżają tu także dzieci z dzielnic: Płaszów i Bagry.

Wioska El Bombo przy ul. Salwatorskiej 22 to żłobek w dzielnicy: Zwierzyniec.

Dzika Wioska przy ul. Marchołta 53a to żłobek w dzielnicy: III Prądnik Czerwony.

Wioska Kolorowy Wiatr na os. Piastów 63J/70 to żłobek w dzielnicy: Mistrzejowice

Wioska Szumi Szumi Las przy ul. Starego Dębu 54/12 to żłobek w dzielnicy: Bronowice.

małe uśmiechnięte dziecko wygląda z białego namiotu tippi

Tworzenie bezpiecznej przestrzeni – dlaczego ważne jest, aby dziecko czuło się komfortowo i bezpiecznie w żłobku lub przedszkolu

Zrozumienie potrzeb emocjonalnych: Zanim Wasze dziecko rozpocznie swoją przygodę w żłobku lub przedszkolu, warto zastanowić się nad jego indywidualnymi potrzebami emocjonalnymi. Każde dziecko ma inne tempo adaptacji i różne sposoby wyrażania swoich emocji oraz potrzeb. Ważne jest, aby pedagodzy i personel placówki mieli świadomość tych subtelności i potrafili odpowiednio reagować.

Budowanie zaufania i bliskości: Podstawą poczucia bezpieczeństwa dla dzieci jest budowanie zaufania i bliskości. Dzieci potrzebują wiedzieć, że mogą polegać na dorosłych wokół nich. Ważne jest, aby personel placówki tworzył relacje oparte na empatii, ciepłym podejściu i gotowości do wysłuchania potrzeb każdego dziecka.

Zachęta do wyrażania emocji: Niech Wasze dziecko wie, że ma prawo do wyrażania swoich uczuć. Ważne jest, aby placówka promowała otwartość na emocje i nie karała dzieci za wyrażanie swoich potrzeb emocjonalnych. To pozwoli dzieciom rozwijać umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami i budować poczucie bezpieczeństwa w miejscu, gdzie będą spędzać dużo czasu.

Wsparcie dla rodziców: Dla rodziców ważne jest znalezienie wsparcia i zrozumienia w środowisku placówki. Nawiązywanie dialogu z personelem, dzielenie się obawami i oczekiwaniami, a także uczestnictwo w grupach wsparcia może okazać się niezwykle pomocne w budowaniu zaufania do miejsca, w którym spędza czas ich dziecko.

Tworzenie bezpiecznej przestrzeni dla dzieci wymaga zaangażowania, empatii i świadomości ich indywidualnych potrzeb. Warto wspierać swoje w eksploracji nowych środowisk, dając im pewność, że są kochane i wspierane, zarówno w domu, jak i w placówce.

Rutyny i harmonogramy – dlaczego regularność pomaga w adaptacji do nowego środowiska

Stabilność i przewidywalność: Dla dzieci, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w nowym środowisku, ważne jest zapewnienie stabilności i przewidywalności poprzez ustalenie rutyn i harmonogramu dnia. Podejście bliskościowe kładzie duży nacisk na budowanie zaufania i komfortu, a regularność w codziennych czynnościach wspiera te cele.

Bezpieczeństwo emocjonalne: Poprzez ustalanie stałych punktów w ciągu dnia, takich jak godziny posiłków, drzemki czy zabawy na świeżym powietrzu, dzieci zyskują poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego. Widząc, że świat wokół nich ma pewną stałość, łatwiej adaptują się do nowych sytuacji i otwierają na interakcje z rówieśnikami i opiekunami.

Budowanie zaufania: Regularne wzorce działania pozwalają dzieciom przewidywać, co nastąpi, a to z kolei buduje ich poczucie kontroli i zaufania do otaczającego ich świata. Dzieci czując się bezpiecznie w ustalonym rytmie dnia, są bardziej otwarte na bliskość i kontakt z opiekunami.

Wsparcie rodziców: Harmonogramy i rutyny nie tylko pomagają w adaptacji dziecka do nowego środowiska, ale także ułatwiają przejście z domu do placówki. Przekazywanie informacji o codziennych zwyczajach swojego dziecka personelowi placówki może pomóc w tworzeniu spójnych doświadczeń dla dziecka zarówno w domu, jak i w żłobku czy przedszkolu.

Rutyny i harmonogramy stanowią fundamenty poczucia bezpieczeństwa i komfortu dla dzieci. Poprzez tworzenie spójnych i regularnych wzorców codziennych czynności, możecie wesprzeć proces adaptacji i rozwijania więzi dziecka z otoczeniem.

Komunikacja z personelem – jak współpracować z opiekunami w procesie adaptacji dziecka

Współpraca oparta na zaufaniu: Współpraca z personelem placówki opieki oparta na zaufaniu jest kluczowa dla stworzenia poczucia bezpieczeństwa i stabilności dla Waszego dziecka. Wyrażajcie swoje obawy, pytania i sugestie otwarcie, tworząc tym samym partnerskie relacje z opiekunami. Nie bójcie się pytać i mówić głośno o swoich wątpliwościach. Mówcie o swoich potrzebach i emocjach, o obserwacjach i pomysłach. Nie zawsze wszystkie będą zrealizowane, ale na pewno większą szansę na ich wprowadzenie macie, gdy wyrazicie je na głos. :)

Język ciała i empatia: Podczas pierwszych spotkań z personelem placówki opieki zwracajcie uwagę nie tylko na ich słowa, ale także na język ciała i wyraz twarzy. Ciepłe uśmiechy, przyjazne spojrzenia i otwarta postawa mogą świadczyć o tym, że personel naprawdę troszczy się o dobro Waszego dziecka. Pamiętajcie, że empatyczna komunikacja między dorosłymi może znacznie ułatwić proces adaptacji dziecka, które jest blisko, obserwuje Was i wiele zauważa, nawet jeśli nie potrafi tego nazwać.

Dzielcie się informacjami: Pedagodzy potrzebują pełnego obrazu codziennych potrzeb i zachowań dziecka. Dlatego ważne jest, abyście dzielili się z personelem placówki opieki wszelkimi istotnymi informacjami dotyczącymi Waszego dziecka. Czy to preferencje dotyczące snu, ulubione zabawki czy specjalne potrzeby – im więcej informacji, tym łatwiej personelowi zadbać o Wasze dziecko w sposób spersonalizowany.

Otwarte dialogi: Wspierajcie otwartą i konstruktywną komunikację poprzez regularne rozmowy z personelem placówki opieki. Pytajcie o przebieg dnia dziecka, wyrażajcie swoje obawy i wdzięczność za ich pracę. Dzięki temu będziecie na bieżąco z wydarzeniami w placówce i zbudujecie pozytywne relacje z personelem.

Wspólny cel: Pamiętajcie, że zarówno Wy, jak i personel placówki opieki macie wspólny cel – dobro Waszego dziecka. Współpraca, szacunek i wzajemne zrozumienie są kluczowe w osiągnięciu tego celu. Szanujcie wkład personelu w życie Waszego dziecka i wyrażajcie wdzięczność za ich zaangażowanie.

Komunikacja z personelem placówki opieki odgrywa istotną rolę w procesie adaptacji Waszego dziecka. Poprzez wzajemne zaufanie, empatię i otwartą komunikację możecie wesprzeć personel w stworzeniu komfortowego i bezpiecznego środowiska dla Waszego dziecka.

adaptacja dziecka w żłobku lub przedszkolu

Kreatywne metody wsparcia dziecka w procesie adaptacji

Sztuka jako wyraz emocji: Sztuka odgrywa istotną rolę w wyrażaniu emocji i odczuć dzieci. Podczas adaptacji do nowego środowiska korzystanie z różnorodnych form sztuki, takich jak malowanie, rysowanie czy modelowanie, może pomóc dziecku wyrazić swoje emocje i przeżycia w sposób bezpośredni i naturalny. Tworzenie dzieł sztuki może być dla dziecka formą terapii pozwalającą mu przetworzyć nowe doznania.

Muzyka jako źródło komfortu: Muzyka ma niezwykłą moc wpływania na emocje i stan psychiczny dzieci. Podczas procesu adaptacji wykorzystywanie ulubionej muzyki dziecka jako źródła komfortu może pomóc w łagodzeniu napięć i stresu związanego z nowym otoczeniem. Pozytywne dźwięki mogą stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i spokoju, wspierając tym samym proces adaptacji.

Ruch jako wyraz energii i swobody: Dzieci wyrażają siebie często poprzez ruch, dlatego ważne jest, aby podczas procesu adaptacji zapewnić im przestrzeń do swobodnego poruszania się. Zabawy ruchowe, taniec czy gimnastyka to doskonałe sposoby na uwolnienie nagromadzonej energii i budowanie pewności siebie w nowym środowisku. Ruch pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zaakceptować swoje ciało w nowym kontekście. Na ile to możliwe, spędzajcie też dużo czasu w ruchu na świeżym powietrzu.

Integracja sztuki, muzyki i ruchu: Kombinacja sztuki, muzyki i ruchu może stworzyć harmonijną i kompleksową formę wsparcia dla dzieci podczas adaptacji. Na przykład wspólne tworzenie muzyki, tańce z wykorzystaniem ruchu i malowanie w rytm ulubionych utworów muzycznych mogą być nie tylko zabawą, ale także sposobem na budowanie więzi i poczucia przynależności w nowym środowisku.

Wykorzystanie sztuki, muzyki i ruchu jako kreatywnych metod wsparcia dzieci w procesie adaptacji może okazać się niezwykle skuteczne. Poprzez te formy ekspresji możecie wspierać swoje dziecko w odkrywaniu nowego środowiska w sposób pełen empatii i zrozumienia.

Zarządzanie zmianami – pomoc dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami w nowym środowisku

Zmiana to nieunikniona część życia, ale dla dzieci może być to szczególnie trudne, zwłaszcza gdy wiąże się z przeprowadzką do nowego środowiska. Jak pomóc dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami oraz jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w takich sytuacjach?

Bliskościowe podejście do rodzicielstwa, tzw. rodzicielstwo bliskości, opiera się na budowaniu silnej relacji z dzieckiem poprzez empatię, zrozumienie i wsparcie emocjonalne. To podejście zakłada, że dzieci potrzebują poczucia bezpieczeństwa i stabilności, zwłaszcza w obliczu zmiany otoczenia. Jest to kluczowy element w radzeniu sobie dzieci z nowymi sytuacjami.

Główną ideą podejścia bliskościowego jest akceptacja dziecięcych emocji oraz pełna dostępność fizyczna i emocjonalna ze strony rodziców. Badania wykazują, że dzieci, które doświadczyły bliskościowego podejścia, radzą sobie lepiej ze stresem związanym z życiowymi zmianami, takimi jak przeprowadzka do nowego miejsca.

Jak rodzice mogą wspierać dzieci w nowym środowisku?

Wsparcie emocjonalne: Dzieci potrzebują zrozumienia i wsparcia emocjonalnego. Rodzice mogą pomóc poprzez słuchanie i akceptację dziecięcych emocji, bez względu na to, czy są one przyjemne czy trudne.

Stabilność: Ważne jest, aby zapewnić dziecku poczucie stabilności w nowym środowisku. To może obejmować utrzymanie pewnych rutyn, stworzenie przyjaznego i bezpiecznego otoczenia oraz dostosowanie się do indywidualnych potrzeb dziecka.

Komunikacja: Otwarta i szczerze komunikacja z dzieckiem na temat zmiany oraz związanych z nią emocji jest kluczowa. Rodzice mogą pomóc dziecku zrozumieć, dlaczego zmiana następuje i co mogą zrobić, aby poczuć się lepiej w nowym środowisku.

Budowanie relacji: Wsparcie i budowanie silnej relacji z dzieckiem są kluczowe. Spędzanie czasu razem, rozmowy i wspólne działania mogą wesprzeć dziecko w procesie adaptacji do nowej sytuacji.

Zarządzanie zmianami jest istotnym aspektem życia dziecka, zwłaszcza w kontekście przeprowadzki do nowego środowiska. Empatia, zrozumienie i wsparcie emocjonalne mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie ze zmianami. Rodzice odgrywają kluczową rolę w wspieraniu swoich dzieci w procesie adaptacji, a podejście bliskościowe może być cennym narzędziem w tej podróży.

magdalena-mastykarz

Magdalena Mastykarz

mama | copywriterka | redaktorka

Mama czteroletniej Zuzi, co jest obecnie jej główną rolą, inspiracją i źródłem (ale też pochłaniaczem) energii :) Z wykształcenia: polonistka, z wyboru: copywriterka i redaktorka, z wewnętrznej potrzeby: ogarniaczka. W czasie wolnym bawi się w aranżowanie przestrzeni: własnej, znajomych i bliskich, publicznej, prywatnej – każdej, którą można przearanżować.

Udostępnij na

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.