Edukacja holistyczna
Działamy w harmonii. Nie chcemy wybierać i wartościować, czy nauki ścisłe są ważniejsze niż rozwój artystyczny, czy inteligencja matematyczna ma większą wagę niż inteligencja emocjonalno-społeczna. Żadna z nich nie jest gorsza lub lepsza, mniej lub bardziej ważna. Dążymy do synergii – do połączenia różnorodnych obszarów w taki sposób, aby razem dały efekt większy niż dają osobno. Uczymy Młodego Człowieka – całego, nie tylko jego oko, ucho lub rękę. Widzimy jego różnorodne potrzeby i indywidualne predyspozycje oraz uwzględniamy je w edukacji. Patrzymy i uczymy holistycznie.
W placówkach BLISKO
ROZWÓJ POZNAWCZY: Dzieci uczą się przez zabawę, rozwijając talenty, zdolności poznawcze i kluczowe kompetencje na przyszłość, takie jak umiejętności matematyczne i językowe. Wykorzystując różnorodne metody nauczania, pracujemy nad pamięcią, koncentracją uwagi, logicznym myśleniem i kreatywnością.
ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY: Nasze zajęcia promują nie tylko logiczne myślenie i innowacyjność, ale także rozwijają umiejętności interpersonalne, takie jak empatia i umiejętność pracy w grupie, równolegle z umiejętnościami krytycznego myślenia, projektowania i samodzielnego wyciągania wniosków.
ROZWÓJ FIZYCZNY: Dzieci mają zapewniony czas na świeżym powietrzu. Wychodzimy codziennie – niezależnie od pogody i pory roku. Organizujemy wiele zajęć ruchowych, które wspierają rozwój motoryczny i koordynację u dzieci. W przestrzeni żłobka i przedszkola jest strefa do rozwoju motoryki dużej.
EDUKACJA ARTYSTYCZNA: Rozwijamy wyobraźnię i kreatywność poprzez różnorodne zajęcia plastyczne i artystyczne. Eksperymentujemy z różnymi formami sztuki, takimi jak: malarstwo, rzeźba, rysunek czy teatr. Organizujemy projekty artystyczne, które wspierają rozwój manualny i ekspresję dziecka.
EDUKACJA PRZYRODNICZA: Organizujemy wyprawy edukacyjne, aby dzieci mogły obserwować otoczenie i uczyć się o środowisku naturalnym. Ważne jest dla nas środowisko naturalne, którego dzieci są częścią – uczymy, że należy o nie dbać, że jesteśmy za nie odpowiedzialni i jest to element lokalnej społeczności.
JĘZYK OBCY: W każdym przedszkolu wprowadzamy naukę języka obcego (najczęściej angielski). W niektórych miejscach są wyznaczone zajęcia, w innych angielski jest prowadzony metodą immersji, czyli poprzez stosowanie języka w codziennych sytuacjach. Promujemy otwartość na inne kultury i języki.
W WIOSKACH dodatkowo
ROZWÓJ POZNAWCZY: Każdego dnia pedagodzy przygotowują tzw. prowokacje edukacyjne, których celem jest zachęcenie do eksploracji, odkrywania, zadawania pytań i uczenia się poprzez doświadczenie. Prowokacje to inspirujące aktywności, które budują wiedzę i rozwijają umiejętności poznawcze.
SZKOŁA EMPATII: W Wioskach pedagodzy korzystają z materiałów Empathy School International Bali. Uczymy dobroci w kontekście patrzenia na środowisko, drugiego człowieka, społeczeństwo i na siebie. Dzieci uczą się współpracy, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny.
ROZWÓJ FIZYCZNY: W Wioskach często są tzw. małpie gaje, czyli wewnętrzne drewniane place zabaw i konstrukcje (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki, tunele, platformy), które zachęcają dzieci do ruchu i rozwijają motorykę dużą. Jest to bezpieczna przestrzeń do eksploracji i sprawdzania własnych granic.
EDUKACJA ARTYSTYCZNA: Korzystamy z programów i materiałów stworzonych m.in. przez Romę Gąsiorowską czy Annę Weber z Pomelody. Wydzielamy przestrzeń artystyczną, w której dzieci swobodnie tworzą swoje dzieła – tak, jak czują i w zgodzie ze sobą, a nie w narzuconym schemacie i od linijki.
EDUKACJA PRZYRODNICZA: Wiele Wiosek ma własne ogrody lub znajduje się w pobliżu lasów i parków, w których dzieci spędzają znaczną część dnia. W naszej wioskowej codzienności nie tylko mówimy o ekologii, ale reagujemy na zmiany klimatyczne, segregujemy śmieci, nie marnujemy jedzenia i tego uczymy dzieci.
IMMERSJA i EARLY STAGE: W wielu Wioskach są native speakerzy, którzy przez cały dzień komunikują się z dziećmi w danym języku (angielski, francuski, hiszpański). W przedszkolach dzieci uczą się angielskiego metodą Early Stage, która rozwija m.in.: proaktywność, krytyczne myślenie, twórczą ekspresję.