Empatyczna komunikacja
Empatyczna komunikacja oznacza dla nas przede wszystkim wzajemny szacunek i równość – zarówno w relacjach z dziećmi, jak i w relacjach z dorosłymi. Posługujemy się językiem osobistym, nie oceniamy, mamy uważność na potrzeby innych osób. Podczas codziennych aktywności pokazujemy dzieciom, w jaki sposób mogą komunikować swoje potrzeby i granice oraz dawać sobie wzajemnie empatię w różnych sytuacjach. Empatia jest dla nas współtowarzyszeniem, wspieraniem bez oceny i byciem obok, co pomaga powrócić do dobrostanu i równowagi.
W placówkach BLISKO
JĘZYK OSOBISTY: W codziennej komunikacji posługujemy się językiem osobistym – mówimy o tym, co jest dla nas ważne i na czym nam zależy. Nie oceniamy, nie etykietujemy i nie porównujemy, ale w jasny sposób komunikujemy, czego chcemy i co lubimy, a czego nie chcemy i co jest dla nas trudne.
AKCEPTACJA EMOCJI: Każda emocja, którą wyraża dziecko, jest dla nas informacją o tym, co się u niego dzieje. Z uważnością towarzyszymy dzieciom we wszystkich emocjach, które się pojawiają. Pokazujemy, że nawet nieprzyjemne emocje, takie jak smutek czy złość, są w porządku i wspieramy w ich przeżywaniu.
KOMUNIKACJA GRANIC: Szanujemy „nie” dziecka i jego granice. Umiejętność mówienia „nie” pozwala chronić siebie i sprzyja kształtowaniu się autonomii. W codziennych sytuacjach jasno komunikujemy nasze granice, jednocześnie pokazując dzieciom, w jaki sposób mogą to robić w relacjach z innymi.
W WIOSKACH dodatkowo
INDYWIDUALNE PODEJŚCIE: W wioskowych zespołach na jednego dorosłego przypada maks. 4–5 dzieci, dzięki czemu możliwe jest bardziej indywidualne podejście. Mamy przestrzeń na uważną obserwację, szukanie strategii na zaspokojenie indywidualnych potrzeb oraz bieżące dawanie empatii.
POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY: Punktem wyjścia w komunikacji z dziećmi, rodzicami oraz wewnątrz zespołów jest Porozumienie bez Przemocy (NVC). Naszym celem jest budowanie kontaktu, dialogu i porozumienia. Tak tworzymy relacje oparte na szacunku i uważności wobec drugiego człowieka.
SZKOLENIA PEDAGOGÓW: Wioskowi pedagodzy przeszli szkolenia z Porozumienia bez Przemocy, komunikowania granic, empatycznej komunikacji i budowania uważnych relacji z dziećmi. Na bieżąco pogłębiają swoją wiedzę w obszarze komunikacji oraz mają możliwość poddania swojej pracy superwizji.