Joanna Sobiczewska

29 pomysłów na długie lutowe wieczory z dzieckiem – w co bawić się z dzieckiem w domu?

Zimowe wieczory zaczynają się już o godz. 16, gdy za oknem robi się ciemno. Szczęśliwi kończą je ok. godz. 20, ale są domy, gdzie wieczory trwają nawet do 23! W co bawić się z dzieckiem w domu? Mamy aż 29 pomysłów na cały luty, by te wieczory były również miłe, kreatywne, bliskościowe, czułe, ciepłe, rodzinne, wesołe, naprawdę dobre!

30 Jan 2024

ellipseclock

7 min

ellipse

ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI

Click me

Dlaczego czas spędzony z dzieckiem w domu jest tak ważny?

Dla rodziców dzieci w wieku 1–6 lat czas spędzony z dzieckiem w domu stanowi fundament budowania głębokich więzi emocjonalnych oraz mocnej relacji opartej na szacunku i zrozumieniu. Dziecko w tym wieku intensywnie rozwija się zarówno emocjonalnie, jak i intelektualnie, dlatego właśnie jako rodzice odgrywamy niezwykle istotną rolę w kształtowaniu jego poczucia bezpieczeństwa, zaufania oraz zdolności do nawiązywania zdrowych relacji.

Budowanie więzi emocjonalnych: Czas spędzony z dzieckiem w domu stanowi wyjątkową okazję do budowania silnych więzi emocjonalnych. Poprzez codzienne interakcje, bliskość fizyczną, wspólne zabawy oraz poświęcony czas możemy przekazywać dzieciom miłość, akceptację oraz wsparcie. Możemy najpiękniej i najpełniej uczyć je, że mogą być, kim tylko chcą. Według nurtu rodzicielstwa bliskości takie działania sprzyjają rozwojowi zdrowego przywiązania oraz budowaniu pewności siebie u dziecka, co stanowi solidną podstawę dla jego dalszego rozwoju.

Kreatywna zabawa i rozwój dziecka: W domowym zaciszu mamy możliwość tworzenia inspirującego środowiska sprzyjającego kreatywnej zabawie i odkrywaniu świata przez nasze dzieci. Wspólna zabawa, czytanie książek, malowanie czy nawet gotowanie mogą stać się nie tylko źródłem radości, lecz również narzędziem do budowania relacji opartych na zrozumieniu i akceptacji. To właśnie w trakcie takich aktywności możemy nawiązywać głębsze więzi z naszymi dziećmi, wzmacniając ich poczucie wartości oraz rozwijając kreatywność.

Nauka Porozumienia bez Przemocy (NVC): Rodzice bliskościowi często wykorzystują zasady NVC (Nonviolent Communication) w komunikacji z dziećmi. Czas spędzony w domu stanowi doskonałą okazję do praktykowania tych zasad poprzez empatyczną komunikację, aktywne słuchanie i budowanie porozumienia z małymi członkami rodziny. Dzięki temu dzieci uczą się wyrażania swoich uczuć i potrzeb, a my jako rodzice jesteśmy dla nich wspierającym towarzyszem, który szanuje i rozumie ich emocje.

Wsparcie emocjonalne i edukacja: Spędzając czas w domu, możemy również skutecznie wspierać nasze dzieci w radzeniu sobie z emocjami, ucząc je samoświadomości, samoregulacji i budowania zdrowej tożsamości. Dzieci w tym wieku potrzebują wsparcia emocjonalnego, które może być w pełni dostarczone poprzez codzienną obecność i zaangażowanie rodziców w ich życie na każdym etapie rozwoju.

Czas spędzony wspólnie w domu umożliwia nam jako rodzicom nie tylko pielęgnowanie więzi z naszymi dziećmi, lecz również stworzenie dla nich bezpiecznego i wspierającego środowiska, w którym dzieci mogą rosnąć i rozwijać się z pełnym poczuciem bezpieczeństwa. Dlatego też – niezależnie od wyzwań i obowiązków dnia codziennego – warto pielęgnować i doceniać każdą chwilę spędzoną z naszymi dziećmi w domu. Warto dawać sobie czas i przestrzeń na po prostu bycie razem.

Spędzanie czasu z dzieckiem w domu a zajęcia dodatkowe: droga do autentycznego wsparcia rozwoju

Każdy rodzic pragnie zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze warunki rozwoju. W dzisiejszym zabieganym świecie często pojawia się jednak pytanie, czy lepszym sposobem na wsparcie rozwoju dziecka jest spędzanie czasu z nim w domu czy też zapisywanie na różnego rodzaju zajęcia dodatkowe. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ zarówno czas spędzony z dzieckiem w domu, jak i udział w zajęciach dodatkowych mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka.

Czas spędzony z dzieckiem w domu: Spędzanie czasu z dzieckiem w domu stanowi niezastąpioną okazję do budowania trwałych więzi, kształtowania zdrowej relacji opartej na szacunku i akceptacji oraz wspierania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego naszych dzieci. Podczas codziennych czynności domowych, takich jak gotowanie, sprzątanie czy ogrodnictwo, dzieci mają okazję do nauki poprzez zaobserwowanie i uczestnictwo w tych czynnościach. To także doskonały moment na kreatywną zabawę, czytanie książek, rozmowy o otaczającym świecie oraz wspólne tworzenie nowych doświadczeń.

Poza tym spędzanie czasu z dzieckiem w domu daje możliwość zauważenia jego naturalnych zainteresowań, umiejętności i potrzeb oraz dostosowanie aktywności do jego indywidualnych predyspozycji. To również okazja do praktykowania porozumienia bez przemocy (NVC), czyli sposobu komunikacji, który pozwala nawiązać głębsze i bardziej autentyczne relacje.

Zajęcia dodatkowe: Z kolei udział w zajęciach dodatkowych może poszerzać horyzonty dziecka, rozwijać jego pasje i zainteresowania oraz uczyć nowych umiejętności. Zajęcia taneczne, muzyczne, sportowe czy artystyczne mogą stanowić cenne doświadczenie, które poszerza horyzonty dziecka i pomaga mu rozwijać się w różnych obszarach. Ponadto kontakt z innymi dziećmi podczas zajęć dodatkowych może przyczynić się do budowania umiejętności społecznych i zdobywania nowych przyjaźni.

Warto zatem pamiętać o balansie pomiędzy czasem spędzonym z dzieckiem w domu a udziałem w zajęciach dodatkowych. Kluczem jest tutaj indywidualne podejście, uwzględniające potrzeby i zainteresowania dziecka, a także elastyczność w podejmowaniu decyzji. Istotne jest, aby rodzice mieli świadomość, że autentyczna bliskość, wsparcie i zrozumienie są kluczowe niezależnie od tego, czy dziecko spędza czas w domu czy na zajęciach dodatkowych.

chłopiec ma oklejoną buzię kolorowymi naklejkami bawi się w kartonowym pudełku w chowanego

Dlaczego nie warto zapisywać dziecka na zbyt dużo zajęć dodatkowych?

Kiedy rozważamy rozwój naszych dzieci, często pojawia się pokusa, aby wypełnić ich czas różnymi zajęciami dodatkowymi. Jednak istnieje wiele powodów, dla których zbyt duża liczba zajęć dodatkowych może być niekorzystna dla dzieci.

Nadmierny stres i przeciążenie: Zaplanowany harmonogram zajęć może prowadzić do nadmiernego stresu i przeciążenia zarówno u dziecka, jak i rodziców. Dzieci potrzebują czasu na odpoczynek, swobodną zabawę i samorealizację. Nadmierna liczba zajęć może uniemożliwić im cieszenie się dzieciństwem oraz eksplorację świata w sposób naturalny i nieskrępowany.

Brak czasu na spontaniczność i kreatywność: Zajęcia dodatkowe mogą ograniczać czas, który dzieci mogłyby poświęcić na spontaniczne zabawy i kreatywne eksperymentowanie. Właśnie w tych momentach, podczas swobodnej zabawy, dzieci rozwijają wyobraźnię, umiejętności społeczne oraz radzą sobie z nudą w sposób twórczy.

Zaniedbanie ważnych relacji rodzinnych: Przeładowany grafik zajęć dodatkowych często oznacza brak możliwości uczestnictwa w rodzinnych aktywnościach i spędzaniu czasu z najbliższymi. Kształtowanie trwałych relacji rodzinnych jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka, a zbyt duża liczba zajęć może zakłócać naturalny rytm życia rodzinnego.

Presja wydajności i porównywalności: Nadmiar zajęć dodatkowych może prowadzić do presji wydajności i porównywania się z innymi dziećmi, co może negatywnie wpływać na ich poczucie własnej wartości. Dzieci potrzebują przede wszystkim wsparcia w budowaniu swojego poczucia własnej wartości, zachęcania oraz akceptacji ich indywidualnych osiągnięć.

Zmęczenie i brak czasu na regenerację: W przypadku zbyt wielu zajęć dodatkowych dzieci mogą odczuwać zmęczenie i brak czasu na regenerację. Odpowiednia ilość snu i czasu wolnego są kluczowe dla zdrowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i psychicznego dziecka.

Warto zatem zastanowić się nad równowagą między aktywnościami dodatkowymi a wolnym czasem, który pozwoli dzieciom rozwijać się w sposób naturalny i harmonijny.

Dlaczego czasem dobrze jest, gdy dziecko ma przestrzeń na nudzenie się w domu?

Choć trudno nam to czasem przyjąć w kontekście naszych dzieci, dla których chcemy jak najlepiej, nudzenie się może być naprawdę wartościowe dla ich rozwoju. Dlaczego dobrze jest czasem się ponudzić?

Kreatywność i samodzielność: Nudząc się, dzieci mają szansę na rozwijanie swojej kreatywności oraz umiejętności samodzielnego myślenia. Brak stałej stymulacji z zewnątrz skłania dzieci do poszukiwania nowych sposobów zabawy i eksperymentowania, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi.

Uczenie się cierpliwości i samoregulacji: Kiedy dzieci mają przestrzeń na nudzenie się, muszą nauczyć się cierpliwości oraz samoregulacji. To ważne umiejętności, które pomogą im radzić sobie z monotonią, znudzeniem oraz budować odporność psychiczną na trudne sytuacje.

Kontakt z własnymi emocjami i myślami: Nuda daje dzieciom szansę na kontakt z własnymi emocjami i myślami. Pozwala im zastanowić się nad swoimi potrzebami, marzeniami oraz pragnieniami. To także czas, kiedy dzieci uczą się radzić sobie z samotnością w sposób zdrowy i konstruktywny.

Budowanie wyobraźni i inicjatywy: Nudzenie się sprzyja rozwijaniu wyobraźni oraz inicjatywy u dzieci. To czas, kiedy mogą tworzyć własne światy, opowieści oraz projekty, co stymuluje ich twórcze myślenie i rozwój intelektualny.

Odpoczynek i regeneracja: Nudzenie się może być także formą odpoczynku i regeneracji dla dzieci. W dzisiejszym świecie, gdzie harmonogramy są często napięte, czas wolny od bodźców zewnętrznych jest niezwykle ważny dla prawidłowego rozwoju emocjonalnego i psychicznego.

Dlatego warto zauważyć i docenić przestrzeń na nudzenie się jako naturalną i wartościową część dzieciństwa, która sprzyja ich całkowitemu rozwojowi.

W budującej nudzie wspiera też to, gdy przestrzeń dziecka nie jest przeładowana zabawkami, gdy jest w niej harmonia, gdy dziecko ma szansę zobaczyć, jakie ma zabawki, ma szansę do nich wracać i odkrywać je na nowo. Dlatego zamiast nieustannie kupować nowe zabawki, warto rozważyć możliwość ich wypożyczania, co daje i dzieciom, i rodzicom wiele korzyści.

dziewczynka z mamą bawią się w łóżku w zakrywanie oczu

Co rodzic zyskuje, spędzając z dzieckiem czas w domu?

Kiedy decydujemy się spędzać czas ze swoimi małymi dziećmi w domu, zyskujemy wiele korzyści zarówno dla siebie, jak i dla nich.

Rozwijanie empatii i zrozumienia: Poprzez codzienne interakcje i obserwację swojego dziecka rodzice mają możliwość pogłębiania swojej empatii i zrozumienia dla potrzeb oraz emocji dzieci. Wspólnie możemy nauczyć się, jak komunikować swoje potrzeby. To ważny krok w budowaniu empatycznej komunikacji z dziećmi.

Samorozwój i perspektywa: Spędzając czas ze swoim dzieckiem, rodzice mają okazję do własnego samorozwoju oraz zyskiwania nowej perspektywy na świat. Poprzez dostrzeganie świata oczami dziecka, mogą odkrywać nowe sposoby patrzenia na życie i otwierać się na nowe doświadczenia.

Kształtowanie wartości i postaw: Czas spędzony z dzieckiem w domu daje rodzicom szansę na przekazywanie wartości, budowanie pozytywnych postaw oraz uczenie przez modelowanie.

Jak zadbać o dobrostan rodziców, gdy spędzają dużo czasu z dzieckiem w domu?

Spędzanie dużo czasu z naszymi małymi dziećmi w domu to piękne doświadczenie, jednak może być także wyzwaniem dla naszego własnego dobrostanu. Warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które pomogą zadbać o równowagę i zdrowie psychiczne rodziców, tworzących harmonijną przestrzeń dla siebie i swoich dzieci.

Samoopieka i odpoczynek: Nie zapominajmy o opiece nad sobą. Zadbajmy o regularny odpoczynek, znalezienie czasu na regenerację oraz wykonywanie czynności, które sprawiają nam przyjemność i odprężenie. To warunek konieczny, byśmy mogli efektywnie dbać o dobrostan innych, w tym naszych dzieci.

Tworzenie równowagi pomiędzy obowiązkami a rozrywką: Starajmy się znaleźć równowagę pomiędzy obowiązkami domowymi a czasem spędzonym na kreatywnej zabawie z dzieckiem. Ważne jest, aby nie poświęcać całego swojego czasu i uwagi wyłącznie na potrzeby dziecka, ale także zadbać o własne zainteresowania i pasje.

Komunikacja i wsparcie społeczne: Nie bójmy się prosić o pomoc i wsparcie. Komunikacja z innymi rodzicami, dzielenie się doświadczeniami oraz korzystanie z wsparcia społecznego to istotne elementy dbania o własny dobrostan psychiczny. Społeczność rodziców może dostarczyć nam wsparcia, inspiracji i poczucia przynależności.

Akceptacja i odpuszczanie perfekcjonizmu: Pamiętajmy, że nie musimy być idealnymi rodzicami. Akceptujmy swoje ograniczenia i pozwólmy sobie na popełnianie błędów. Odpuszczenie perfekcjonizmu i zaakceptowanie własnych niedoskonałości pozwoli nam na większą swobodę i radość z rodzicielstwa.

Wyrażanie emocji i utrzymywanie bliskości: Nie bójmy się wyrażać swoich emocji wobec naszych dzieci. Utrzymywanie bliskości i otwarta komunikacja to kluczowe elementy budowania zdrowych relacji, zarówno z dziećmi, jak i partnerem/partnerką.

ellipseellipseellipse

W naszych materiałach pojawiają się polecajki od Wydawnictwa Ezop, z którym zapraszamy do akcji „Moc przytulania”. Wy zamawiacie mądre książki na ezop.com.pl, a my do każdego zakupu powyżej 60 zł dokładamy piękne puzzle z ilustracją Emilii Dziubak*.

Ważne – w polu: Uwagi, w formularzu zamówienia koniecznie wpiszcie: BLISKO

Wesoła zabawa, rozwój zdolności manualnych, wyobraźni i spostrzegawczości, trening uważności, ćwiczenie cierpliwości, a przede wszystkim najmilej spędzony czas razem! Oto synonimy naszych puzzli „Proszę mnie przytulić” zainspirowanych bestsellerem Przemysława Wechterowicza i Emilii Dziubak. 36 elementów skrywa moc przytulania. Odkryjcie ją jak najszybciej.

Joanna Sobiczewska

pedagożka w Wiosce

Na co dzień współpracuje z dziećmi w Wiosce, co kocha robić i co dostarcza jej wiele pomysłów do pisania artykułów. Interesuje się neurodydaktyką i z pasją zgłębia Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga. Pragnie inspirować rodziców i opiekunów do twórczego podejścia do edukacji i budowania harmonijnych relacji z dziećmi.

Udostępnij na

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.